דפים

יום שני, 25 בנובמבר 2013

עקב לחץ ציבורי נרחב הוחלט להכניס את השינויים בחוק הוד"לים המאפשרים קידום דיור בר השגה

[הודעה לתקשורת 25.11.13]

ארגוני הקואליציה לדיור בר השגה בתגובה :"זוהי תוצאה של מאבק ממושך, אך גם בחוק המקורי היו סמכויות לקידום דיור בר השגה והם מעולם לא יושמו. נמשיך לעקוב אחר כל תוכנית וד"לית ולבדוק האם התחייבויות הממשלה אכן יצאו לפועל ויקדמו דיור בר השגה אמיתי או שמא זהו ניסיון להשתיק את הלחץ הציבורי שלא יניב דבר. כמו כן אנחנו מצרים על כך שאין התייחסות לדיור ציבורי בחוק ונמשיך להאבק גם בנושא." 

היום, שני, הוחלט בועדת הפנים כי בכל תוכנית לדיור לאומי יהיה לפחות 25% מהדירות מיועדות לאחד מהכלים הללו: דירות קטנות [עד 75 מ"ר במרכז ובפריפריה עד 100 מ"ר] דירות להשכרה, ודיור בר השגה להשכרה. כמו כן הוחלט על הקמת צוות בין משרדי בראשות שר הפנים גדעון סער, אשר יקבע תקנות לגבי הכללים שעל פיהן יושכרו הדירות שאמורות להיות דיור בר השגה להשכרה לרבות המחיר, תנאי ההשכרה והזכאים. בתוכניות לפינוי בינוי יהיה שיעור הדירות שיועד לאחד משלושת הכלים 10% ולא 25% כמו בתוכניות דיור לאומי רגילות.
כאמור, התיקונים בחוק נכנסו לאחר לחץ ציבורי נרחב. הארגונים החברים בקואליציה לדיור בר השגה נאבקים מזה כשנתיים למימוש תכליותיו החברתיות של החוק, כעת הם מברכים על השינויים וההישגים אך יחד עם זאת טוענים כי עדיין החוק מאפשר גמישות רבה לוועדה לבחור בין דירות קטנות, דירות להשכרה לטווח ארוך ודיור בר השגה להשכרה. וכי עדיין יש לעקוב אחר התוכניות ולוודא כי מיישמים את שלושת הכלים הללו. החשש העיקרי לטענת חברי הקואליציה, הוא כי הכללים לדיור בר השגה אינם ברורים, ויש להמתין לתקנות בכדי לדעת האם יהיה פה דיור בר השגה אמיתי.

הארגונים מזכירים כי עד כה חוק הוד"לים כשל בצורה נחרצת במימוש תכליותיו החברתיות לענות על מצוקת הדיור, בין השאר סמכויותיו לכלול דיור בר השגה סוכלו, תוך שהממשלה רומסת ברגל גסה את ההוראות בעניין זה והופכת אותן לאות מתה. כעת בארגונים מקווים שהשינויים החדשים אכן יצאו לפועל.

לדברי עו"ד גיל גן-מור נציג האגודה לזכויות האזרח בקואליציה לדיור בר השגה :"לכאורה יש פה הישג משמעותי, אבל הפרמטרים שלפיהם נדע האם השר גדעון סער רציני בכוונתיו ליצור מאגר של דיור בר השגה אמיתי יתבררו רק בחודשים הקרובים כשנראה את התקנות וכשנראה את היישום בפועל. רק אז נדע האם מדובר בהישג אמיתי או בניסיון למרוח שוב את הציבור כפי שנעשה לפני שנתיים עם חקיקת החוק. בכוונותיונו כעת להמשיך לעקב אחר כל תוכנית לדיור."

כזכור, חוק הוד"לים החל כחוק שמטרתו היחידה היא זירוז הליכי התכנון במטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור. אולם, בעת שחוקק לפני שנתיים, במהלך המחאה החברתית, עמדו חברי הכנסת על החשיבות הרבה בכך שהמדינה תעודד לא רק יותר דירות אלא גם דירות בגדלים שונים ומסוגים שונים, לרבות דיור בר השגה ודיור ציבורי למעוטי הכנסה. לכן, בתהליכי החקיקה, שהתקיימו בשיא המחאה החברתית, לחצו חברי הכנסת כי החוק יעבור רק אם יבטיח כי חלק מהדירות יהיו להשכרה וחלק לזכאים שאינם בעלי אמצעים בהשכרה במחיר מפוקח. בפועל, מאז החלו ועדות הדיור הלאומיות את עבודתן,הסעיפים המאפשרים דיור בר השגה בתמהיל מגוון לא מומשו. מהנתונים שנחשפו בוועדה עולה כי מתוך 26,000 יח"ד שאושרו בוד"לים רק 1627 הן דירות קטנות (6%), רק 80 הן דירות להשכרה (0.3%) ו-0 דירות יועדו לדיור בהישג יד להשכרה (0%).

לפרסומים נבחרים בתקשורת:

אורי חודי גלובס / דירות בהישג יד? אלה השינויים שהוכנסו בחוק הוד"לים

מידע נוסף:
 

לפרטים נוספים,
נטלי לוין
דוברת הקואליציה לדיור בר השגה
natalie@acri.org.il
050-7191119

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה